Pondelok
15. december 2025
meniny: Ivica
BUĎ:
Pondelok 28. (30.) týždňa po Päťdesiatnici.
Svätý hieromučeník Eleuterios.
Náš prepodobný otec Pavol z Latry.
/31. deň filipovky/
ALEBO:
Pondelok 28. (30.) týždňa po Päťdesiatnici.
Náš otec svätý Štefan Vyznávač, sugdejský arcibiskup
/31. deň filipovky/
----
Ak sa berie 1. možnosť:
Apoštol na liturgii:
319. začalo (Hebr 8, 7 - 13)
= radové čítanie.
Evanjelium na liturgii:
Mk 33. začalo (8, 11 - 21)
= radové čítanie.
----
Ak sa berie 2. možnosť:
Apoštol na liturgii:
319. začalo (Hebr 8, 7 - 13)
= radové čítanie, prípadne aj
318. začalo (Hebr 7,26 - 8,2)
= svätému Štefanovi Vyznávačovi.
Evanjelium na liturgii:
Mk 33. začalo (8, 11 - 21)
= radové čítanie, prípadne aj
Jn 36. začalo (10, 9 - 16)
= svätému Štefanovi Vyznávačovi.
----
Ak sa berie 1 možnosť
Apoštol na liturgii
319. začalo (Hebr 8, 7 - 13)
Bratia, keby bol býval prvý zákon bez chyby, nebolo by sa hľadalo miesto pre druhý. Lebo keď ich karhá, hovorí: „Hľa, prichádzajú dni, hovorí Pán, a uzavriem s domom Izraela a s domom Júdu novú zmluvu; nie takú zmluvu, akú som uzavrel s ich otcami v ten deň, keď som ich vzal za ruku, aby som ich vyviedol z egyptskej krajiny. Lebo oni nezotrvali v mojej zmluve a ja som ich opustil, hovorí Pán. Lebo toto je zmluva, ktorú uzavriem s domom Izraela po tých dňoch, hovorí Pán: Svoje zákony vložím do ich mysle a vpíšem im ich do srdca; a budem ich Bohom a oni budú mojím ľudom. A nik už nebude poúčať svojho blížneho a nik svojho brata slovami: ,Poznaj Pána,‘ lebo ma budú poznať všetci, od najmenšieho až po najväčšieho z nich, pretože sa zľutujem nad ich neprávosťami a na ich hriechy si už nespomeniem.“ Keď povedal „novú“, vyhlásil prvú za starú; čo však je prežité a zostarlo, je blízko zániku.
Evanjelium na liturgii
Mk 33. začalo (8, 11 - 21)
V tom čase prišli k Ježišovi farizeji a začali sa s ním hádať. Žiadali od neho znamenie z neba, aby ho pokúšali. On si v duchu vzdychol a povedal: „Prečo toto pokolenie žiada znamenie? Veru, hovorím vám: Toto pokolenie znamenie nedostane.” Nechal ich tam, znova nastúpil na loď a odišiel na druhý breh. Zabudli si vziať chleby a na lodi mali so sebou iba jeden chlieb. A on ich varoval: „Dajte si pozor a chráňte sa kvasu farizejov i kvasu Herodesa!” Oni si medzi sebou hovorili, že nemajú chleby. Keď to spozoroval, povedal im: „Prečo rozprávate o tom, že nemáte chleby? Ešte nechápete a nerozumiete? Máte otupené srdce? Máte oči, a nevidíte? Máte uši, a nepočujete? A nepamätáte sa už, koľko košov ste naplnili odrobinami, keď som rozlámal päť chlebov piatim tisícom?” Odpovedali mu: „Dvanásť.” „A koľko košov ste naplnili odrobinami, keď som tých sedem rozlámal štyrom tisícom?” Odpovedali mu: „Sedem.” A povedal im: „Ešte nechápete?”
Ak sa berie 2 možnosť
Apoštol na liturgii
319. začalo (Hebr 8, 7 - 13)
Bratia, keby bol býval prvý zákon bez chyby, nebolo by sa hľadalo miesto pre druhý. Lebo keď ich karhá, hovorí: „Hľa, prichádzajú dni, hovorí Pán, a uzavriem s domom Izraela a s domom Júdu novú zmluvu; nie takú zmluvu, akú som uzavrel s ich otcami v ten deň, keď som ich vzal za ruku, aby som ich vyviedol z egyptskej krajiny. Lebo oni nezotrvali v mojej zmluve a ja som ich opustil, hovorí Pán. Lebo toto je zmluva, ktorú uzavriem s domom Izraela po tých dňoch, hovorí Pán: Svoje zákony vložím do ich mysle a vpíšem im ich do srdca; a budem ich Bohom a oni budú mojím ľudom. A nik už nebude poúčať svojho blížneho a nik svojho brata slovami: ,Poznaj Pána,‘ lebo ma budú poznať všetci, od najmenšieho až po najväčšieho z nich, pretože sa zľutujem nad ich neprávosťami a na ich hriechy si už nespomeniem.“ Keď povedal „novú“, vyhlásil prvú za starú; čo však je prežité a zostarlo, je blízko zániku.
prípadne aj
318. začalo (Hebr 7,26 - 8,2)
Bratia, bolo vhodné, aby sme mali takého veľkňaza: svätého, nevinného, nepoškvrneného, oddeleného od hriešnikov, povýšeného nad nebesia, ktorý nepotrebuje ako veľkňazi deň čo deň prinášať obety najprv za svoje hriechy a potom za hriechy ľudu. On to urobil raz navždy, keď obetoval seba samého. Zákon totiž ustanovuje za veľkňazov ľudí podrobených slabosti, ale slovo prísahy, ktoré odznelo po zákone, ustanovuje Syna, dokonalého naveky. Hlavné z toho, čo hovoríme, je: Máme takého veľkňaza, ktorý si zasadol po pravici trónu Velebnosti v nebesiach ako služobník svätyne a pravého stánku, ktorý postavil Pán, a nie človek.
Evanjelium na liturgii
Mk 33. začalo (8, 11 - 21)
V tom čase prišli k Ježišovi farizeji a začali sa s ním hádať. Žiadali od neho znamenie z neba, aby ho pokúšali. On si v duchu vzdychol a povedal: „Prečo toto pokolenie žiada znamenie? Veru, hovorím vám: Toto pokolenie znamenie nedostane.” Nechal ich tam, znova nastúpil na loď a odišiel na druhý breh. Zabudli si vziať chleby a na lodi mali so sebou iba jeden chlieb. A on ich varoval: „Dajte si pozor a chráňte sa kvasu farizejov i kvasu Herodesa!” Oni si medzi sebou hovorili, že nemajú chleby. Keď to spozoroval, povedal im: „Prečo rozprávate o tom, že nemáte chleby? Ešte nechápete a nerozumiete? Máte otupené srdce? Máte oči, a nevidíte? Máte uši, a nepočujete? A nepamätáte sa už, koľko košov ste naplnili odrobinami, keď som rozlámal päť chlebov piatim tisícom?” Odpovedali mu: „Dvanásť.” „A koľko košov ste naplnili odrobinami, keď som tých sedem rozlámal štyrom tisícom?” Odpovedali mu: „Sedem.” A povedal im: „Ešte nechápete?”
prípadne aj
Jn 36. začalo (10, 9 - 16)
Pán povedal Židom, ktorí k nemu prišli: Ja som brána. Kto vojde cezo mňa, bude spasený; bude vchádzať i vychádzať a nájde pastvu. Zlodej prichádza, len aby kradol, zabíjal a ničil. Ja som prišiel, aby mali život a aby ho mali hojnejšie. Ja som dobrý pastier. Dobrý pastier položí svoj život za ovce. Nájomník a ten, čo nie je pastierom a ovce nie sú jeho, opúšťa ovce a uteká, keď vidí prichádzať vlka, a vlk ich trhá a rozháňa. Veď je nádenník a nezáleží mu na ovciach. Ja som dobrý pastier. Poznám svoje a moje poznajú mňa, ako mňa pozná Otec a ja poznám Otca. Aj svoj život položím za ovce. Mám aj iné ovce, ktoré nie sú z tohto ovčinca. Aj tie musím priviesť a budú počuť môj hlas; a bude jedno stádo a jeden pastier.
Rímskokatolícky obrad