Štvrtok
30. máj 2024
meniny: Ferdinand
--- Súčasná prax: Slávnostná poklona prečistým tajomstvám tela a krvi nášho Pána Ježiša Krista - odporúčaný sviatok. (Náš prepodobný otec Izák, igumen Dalmatovho kláštora.) [Obdobie petro-pavlovského pôstu.] --- Pôvodná prax: Štvrtok 2. týždňa po Päťdesiatnici. Náš prepodobný otec Izák, igumen Dalmatovho kláštora. [Obdobie petro-pavlovského pôstu.] Tento deň môže byť plne aliturgický. ---
---
Pri aplikovaní súčasnej praxe:
Evanjelium na utierni:
Jn 23. začalo od konca (6, 55 - 58)
= Slávnostnej poklone.
Apoštol na liturgii:
149. začalo (1 Kor 11, 23 - 32)
= Slávnostnej poklone.
Evanjelium na liturgii:
Jn 23. začalo (6, 48 - 54)
= Slávnostnej poklone.
---
Pri aplikovaní pôvodnej praxe:
Apoštol na liturgii:
89. začalo (Rim 5, 10 - 16)
= radové čítanie.
Evanjelium na liturgii:
Mt 27. začalo (8, 23 - 27)
= radové čítanie.
Pri aplikovaní súčasnej praxe
Evanjelium na utierni
Jn 23. začalo od konca (6, 55 - 58)
Pán povedal Židom, ktorí k nemu prišli: „Moje telo je pravý pokrm a moja krv je pravý nápoj. Kto je moje telo a pije moju krv, ostáva vo mne a ja v ňom. Ako mňa poslal živý Otec a ja žijem z Otca, aj ten, čo mňa je, bude žiť zo mňa. Toto je ten chlieb, ktorý zostúpil z neba, a nie aký jedli vaši otcovia, mannu, a pomreli. Kto je tento chlieb, bude žiť naveky.”
Apoštol na liturgii
149. začalo (1 Kor 11, 23 - 32)
Bratia, ja som od Pána prijal, čo som vám aj odovzdal, že Pán Ježiš v tú noc, keď bol zradený, vzal chlieb, vzdával vďaky, lámal ho a povedal: „Toto je moje telo, ktoré sa za vás láme; toto robte na moju pamiatku.“ Podobne po večeri vzal čašu a hovoril: „Táto čaša je nová zmluva v mojej krvi. Toto robte, kedykoľvek ju budete piť, na moju pamiatku.“ A tak vždy, keď budete jesť tento chlieb a piť túto čašu, zvestujete Pánovu smrť, kým nepríde. Kto by teda jedol chlieb alebo pil Pánovu čašu nehodne, previní sa proti Pánovmu telu a krvi. Nech teda človek skúma sám seba, a tak je z toho chleba a pije z tej čaše. Lebo kto je a pije nehodne, nerozoznávajúc Pánovo telo, ten si je a pije odsúdenie. Preto je medzi vami veľa slabých a chorých a mnohí umierajú. Keby sme súdili sami seba, neboli by sme súdení. Ale keď sme súdení, Pán nás napráva, aby sme neboli odsúdení s týmto svetom.
Evanjelium na liturgii
Jn 23. začalo (6, 48 - 54)
Pán povedal Židom, ktorí k nemu prišli: „Ja som chlieb života. Vaši otcovia jedli na púšti mannu a pomreli. Toto je ten chlieb, ktorý zostupuje z neba, aby nezomrel nik, kto bude z neho jesť. Ja som živý chlieb, ktorý zostúpil z neba. Kto bude jesť z tohto chleba, bude žiť naveky. A chlieb, ktorý ja dám, je moje telo za život sveta.” Židia sa hádali medzi sebou a hovorili: „Ako nám tento môže dať jesť svoje telo?!” Ježiš im povedal: „Veru, veru, hovorím vám: Ak nebudete jesť telo Syna človeka a piť jeho krv, nebudete mať v sebe život. Kto je moje telo a pije moju krv, má večný život a ja ho vzkriesim v posledný deň.”
Pri aplikovaní pôvodnej praxe
Apoštol na liturgii
89. začalo (Rim 5, 10 - 16)
Bratia, ak sme boli zmierení s Bohom smrťou jeho Syna vtedy, keď sme boli nepriateľmi, tým skôr už ako zmierení budeme spasení jeho životom. A nielen to: ešte sa aj chválime Bohom skrze nášho Pána Ježiša Krista, skrze ktorého sme teraz obsiahli zmierenie. Preto ako skrze jedného človeka vstúpil do tohto sveta hriech a skrze hriech smrť, tak aj smrť prešla na všetkých ľudí, lebo všetci zhrešili. Hriech bol síce vo svete už pred zákonom, lenže hriech sa nepočíta, keď nieto zákona. No smrť panovala od Adama až po Mojžiša aj nad tými, ktorí nespáchali priestupok podobný Adamovmu: on je predobrazom toho, ktorý mal prísť. Ale s darom to nie je tak ako s previnením. Lebo ak previnením jedného zomreli mnohí, tým väčšmi sa milosťou jedného človeka, Ježiša Krista, v mnohých rozhojnila Božia milosť a dar. A s darom to nie je tak ako s tým, čo prišlo skrze jedného, ktorý zhrešil. Lebo súd pre jedno previnenie priniesol odsúdenie, milosť však prináša ospravedlnenie z mnohých previnení.
Evanjelium na liturgii
Mt 27. začalo (8, 23 - 27)
V tom čase Ježiš nastúpil na loďku a jeho učeníci ho nasledovali. Na mori sa zrazu strhla taká búrka, že sa vlny prevaľovali cez loďku; a on spal. Pristúpili k nemu a zobudili ho slovami: „Pane, zachráň nás, hynieme!” On im povedal: „Čo sa bojíte, vy maloverní?!” Potom vstal, pohrozil vetru i moru a nastalo veľké ticho. Ľudia žasli a hovorili: „Ktože je to, že ho i vietor i more poslúchajú?”
© Ing. Matúš Brilla, 1997 – 2025
Priebežne spracúva o. protojerej ThLic. Marcel Gajdoš, predseda Liturgickej komisie Košickej eparchie (gajdos.marcel@grkatke.sk)