Streda
25. máj 2022
meniny: Urban
Odovzdanie sviatku Paschy - 39. deň Päťdesiatnice. Tretie nájdenie úctyhodnej hlavy svätého a slávneho Pánovho proroka, predchodcu a krstiteľa Jána.
Evanjelium na utierni:
Lk 31. začalo (7, 17 - 30)
= Tretiemu nájdeniu.
Apoštol na liturgii:
41. začalo (Sk 18, 22 - 28)
= radové čítanie, a
176. začalo (2 Kor 4, 6 - 15)
= Tretiemu nájdeniu.
Evanjelium na liturgii:
Jn 43. začalo (12, 36 - 47)
= radové čítanie, a
Mt 40. začalo (11, 2 - 15)
= Tretiemu nájdeniu.
Parémie na večierni:
Iz 2, 2 - 3e
;
Iz 62,10 - 63,3b. 7-9
;
Zach 14, 1a. 4a. 8-11
= všetky tri Nanebovstúpeniu.
Evanjelium na utierni
Lk 31. začalo (7, 17 - 30)
V tom čase sa zvesť o Ježišovi rozšírila po celej Judei a po celom okolí. O tom všetkom priniesli Jánovi zvesť jeho učeníci. Ján si zavolal dvoch zo svojich učeníkov a poslal ich k Pánovi s otázkou: „Ty si ten, ktorý má prísť, alebo máme čakať iného?” Keď muži k nemu prišli, povedali: „Poslal nás k tebe Ján Krstiteľ a pýta sa: ‚Ty si ten, ktorý má prísť, alebo máme čakať iného?’” Práve v tú hodinu uzdravil mnohých z neduhov, chorôb a od zlých duchov a mnohým slepým daroval zrak. A tak im odpovedal: „Choďte a oznámte Jánovi, čo ste videli a počuli: Slepí vidia, chromí chodia, malomocní sú čistí, hluchí počujú, mŕtvi vstávajú a chudobným sa hlása evanjelium. A blažený je, kto sa na mne nepohorší.” Keď Jánovi poslovia odišli, začal hovoriť zástupom o Jánovi: „Čo ste vyšli na púšť vidieť? Trstinu zmietanú vetrom? Alebo čo ste vyšli vidieť? Človeka oblečeného do jemných šiat? Veď tí, čo sa skvostne obliekajú a žijú v rozkošiach, bývajú v kráľovských domoch. Teda čo ste vyšli vidieť? Proroka? Áno, hovorím vám, aj viac ako proroka. Lebo to o ňom je napísané: ‚Hľa, posielam svojho posla pred tvojou tvárou a on pripraví cestu pred tebou.’ Hovorím vám: Medzi tými, čo sa narodili zo ženy, nie je nik väčší ako prorok Ján Krstiteľ. Ale ten, kto je v Božom kráľovstve menší, je väčší ako on.” A všetok ľud, čo ho počúval, ba aj mýtnici uznali Božiu spravodlivosť, keď sa dali pokrstiť Jánovým krstom. Ale farizeji a zákonníci zmarili v sebe Boží úmysel, lebo sa mu nedali pokrstiť.
Apoštol na liturgii
41. začalo (Sk 18, 22 - 28)
V tých dňoch, keď Pavol zostúpil do Cézarey, vystúpil, pozdravil cirkev a zišiel do Antiochie. Nejaký čas tam pobudol a šiel ďalej. Postupne prechádzal galatským krajom a Frýgiou a povzbudzoval všetkých učeníkov. Do Efezu prišiel istý Žid menom Apollo, rodom Alexandrijčan, muž výrečný a zbehlý v Písmach. Bol poučený o Pánovej ceste a so zápalom ducha hovoril a správne učil o Ježišovi, hoci poznal iba Jánov krst. Začal teda smelo vystupovať v synagóge. Keď ho počuli Priscilla a Akvila, vzali ho k sebe a dôkladnejšie mu vysvetlili Božiu cestu. A keď chcel odísť do Achájska, bratia ho povzbudzovali a napísali učeníkom, aby ho prijali. Keď ta prišiel, veľmi pomohol tým, čo z milosti uverili. Lebo rázne usviedčal Židov a verejne dokazoval z Písem, že Ježiš je Kristus.
a
176. začalo (2 Kor 4, 6 - 15)
Bratia, Boh, ktorý povedal, aby z temnôt zažiarilo svetlo, zažiaril aj v našich srdciach na osvietenie poznania Božej slávy v tvári Ježiša Krista. No tento poklad máme v hlinených nádobách, aby mal Boh zvrchovanú moc, a nie my. Zo všetkých strán nás sužujú, ale nie sme stiesnení; sme bezradní, ale nepoddávame sa; prenasledujú nás, ale nie sme opustení; zrážajú nás, ale nehynieme. Stále nosíme na tele Ježišovo umieranie, aby sa na našom tele zjavil aj Ježišov život. A tak kým žijeme, ustavične sa vydávame na smrť pre Ježiša, aby sa aj Ježišov život zjavil na našom smrteľnom tele. V nás teda účinkuje smrť, vo vás život. Ale pretože máme toho istého ducha viery, ako je napísané: „Uveril som, preto som hovoril,“ aj my veríme, a preto hovoríme. Veď vieme, že ten, čo vzkriesil Pána Ježiša, s Ježišom vzkriesi aj nás a postaví nás s vami. A to všetko pre vás, aby hojnosť milosti prostredníctvom mnohých rozmnožila vzdávanie vďaky na Božiu slávu.
Evanjelium na liturgii
Jn 43. začalo (12, 36 - 47)
Pán povedal Židom, ktorí k nemu prišli: „Dokiaľ máte svetlo, verte v svetlo, aby ste boli synmi svetla.” Toto Ježiš povedal, potom odišiel a skryl sa pred nimi. Hoci pred nimi robil také znamenia, neverili v neho; aby sa splnilo slovo, ktoré povedal prorok Izaiáš: „Pane, kto uveril tomu, čo sme hlásali, a Pánovo rameno sa komu zjavilo?” Preto nemohli uveriť, lebo Izaiáš ešte povedal: „Oslepil im oči a zatvrdil im srdce, aby očami nevideli a srdcom nechápali a neobrátili sa - aby som ich nemohol uzdraviť.” Toto povedal Izaiáš, keď videl jeho slávu a hovoril o ňom. A predsa aj mnohí poprední muži uverili v neho, ale pre farizejov sa nepriznali k tomu, aby ich nevylúčili zo synagógy, lebo ľudskú slávu mali radšej ako slávu Božiu. Ježiš zvolal: „Kto verí vo mňa, nie vo mňa verí, ale v toho, ktorý ma poslal. A kto vidí mňa, vidí toho, ktorý ma poslal. Ja som prišiel na svet ako svetlo, aby nik, kto verí vo mňa, neostal vo tmách. Ak niekto počúva moje slová a nezachováva ich, ja ho nesúdim, lebo som neprišiel svet súdiť, ale svet spasiť.”
a
Mt 40. začalo (11, 2 - 15)
V tom čase bol Ján v žalári. Keď počul o Kristových skutkoch, poslal k nemu svojich učeníkov opýtať sa: „Ty si ten, ktorý má prísť, alebo máme čakať iného?” Ježiš im odpovedal: „Choďte a oznámte Jánovi, čo počujete a čo vidíte: Slepí vidia, chromí chodia, malomocní sú čistí, hluchí počujú, mŕtvi vstávajú a chudobným sa hlása evanjelium. A blažený je, kto sa na mne nepohorší.” Keď odchádzali, začal Ježiš hovoriť zástupom o Jánovi: „Čo ste vyšli na púšť vidieť? Trstinu zmietanú vetrom? Alebo čo ste vyšli vidieť? Človeka oblečeného do jemných šiat? Veď tí, čo nosia jemné šaty, bývajú v kráľovských domoch. Teda čo ste vyšli vidieť? Proroka? Áno, hovorím vám, aj viac ako proroka! Lebo to o ňom je napísané: ‚Hľa, ja posielam svojho posla pred tvojou tvárou a on pripraví cestu pred tebou.’ Veru, hovorím vám: Medzi tými, čo sa narodili zo ženy, nepovstal nik väčší ako Ján Krstiteľ. Ale ten, kto je v nebeskom kráľovstve menší, je väčší ako on. Od dní Jána Krstiteľa podnes trpí nebeské kráľovstvo násilie a násilníci sa ho zmocňujú. Lebo všetci Proroci i Zákon prorokovali až po Jána. A on sám - ak to chcete prijať - je Eliáš, ktorý má prísť. Kto má uši na počúvanie, nech počúva!"
Parémie na večierni
Iz 2, 2 - 3e
Takto hovorí Pán: V posledných dňoch bude Pánov vrch i Boží dom na temenách vrchov dobre viditeľný a vyvýši sa nad pahorky. Prídu k nemu všetky národy, pôjdu mnohé kmene a povedia: Hor sa, vystúpme na Pánov vrch a do domu Jakubovho Boha! Zvestuje nám svoju cestu a budeme po nej kráčať!
Iz 62,10 - 63,3b. 7-9
Takto hovorí Pán: Choďte a kráčajte cez moje brány, pripravte mi cestu, urobte cestu môjmu ľudu a odhádžte kamene, ktoré ležia na ceste! Vztýčte znamenie k národom! Veď hľa, Pán spôsobí, že to bude počuť až do konca zeme. Povedzte dcére Siona: Hľa, prichádza tvoj Spasiteľ, ktorý má pri sebe mzdu a pred svojou tvárou svoje dielo! Nazve ich Svätý ľud, ktorý Pán vykúpil, ty však budeš nazvaný Vyhľadávané mesto a neopustené. Kto je ten, čo prišiel z Edomu, v červených rúchach z Bosoru, krásny v odeve a volá s mocou? To som ja; rozprávam o spravodlivosti a rozsudku spásy. Prečo sú tvoje rúcha červené a tvoje šaty ako od šliapania lisu? Som plný šliapania lisu a spomedzi národov nik nebol so mnou. Spomínal som Pánovo milosrdenstvo a Pánove dobrodenia vo všetkom, čím nám odplatil. Pán, dobrý sudca domu Izraela, zaobchádza s nami podľa svojho milosrdenstva a podľa množstva svojej spravodlivosti. Povedal: Azda to nie je môj ľud? Sú to deti a nebudú zavrhnuté! I bolo im to na záchranu z každej tiesne. Nezachránil ich posol ani anjel, no sám Pán, lebo ich miluje a zľutúva sa nad nimi. Sám ich vykúpil, prijal a vyvýšil po všetky dni vekov.
Zach 14, 1a. 4a. 8-11
Takto hovorí Pán: Hľa, prichádza Pánov deň! V ten deň zastanú jeho nohy na Olivovom vrchu, ktorý leží oproti Jeruzalemu na východ. V ten deň bude vytekať z Jeruzalema živá voda; polovica z nej do prvého mora a polovica z nej do posledného mora. Takto to bude počas žatvy aj v jeseni. A Pán bude kráľom nad celou zemou. V ten deň bude jedine Pán a jedine jeho meno; ono bude obkolesovať celú zem i púšť od Gabe až po Remmón južne od Jeruzalema. Vznesie sa, zostane však na mieste od Benjamínovej brány až po miesto prvej brány, až po nárožnú bránu, až po vežu Ananeil, až po žľab kráľových lisov. Usídlia sa v ňom, prekliatie už nebude a Jeruzalem bude bývať v nádeji.