« »

Piatok 5. týždňa po Päťdesiatnici.
Svätí mučeníci Proklos a Hilarios.
Náš prepodobný otec Michal Maleinský.


Apoštol na liturgii: = radové čítanie z tohto dňa; ak sa k pondelku koná bdenie, tak aj = radové čítanie z nasledujúceho pondelka.

Evanjelium na liturgii: = radové čítanie z tohto dňa; ak sa k pondelku koná bdenie, tak aj = radové čítanie z nasledujúceho pondelka.

120. začalo (Rim 16, 1 – 16)

Bratia, odporúčam vám našu sestru Fébu, služobníčku cirkvi v Kenchrách. Prijmite ju v Pánovi, ako sa patrí na svätých, a pomáhajte jej vo všetkom, čo bude od vás potrebovať, veď aj ona pomáhala mnohým, aj mne samému. Pozdravujte Priscillu a Akvilu, mojich spolupracovníkov v Kristovi Ježišovi. Oni nastavili vlastné šije za môj život. Im som nielen ja zaviazaný vďakou, ale aj všetky cirkvi z pohanov. Pozdravte aj cirkev v ich dome. Pozdravte môjho milovaného Epaineta, prvotinu Ázie v Kristovi. Pozdravte Máriu, ktorá veľa pracovala pre vás. Pozdravte Andronika a Júniu, mojich pokrvných a spoluväzňov, ktorí sú známi medzi apoštolmi a už predo mnou boli v Kristovi. Pozdravujte Amplia, môjho milovaného v Pánovi. Pozdravte Urbana, nášho spolupracovníka v Kristovi, i môjho milovaného Stachya. Pozdravte Apella, osvedčeného v Kristovi. Pozdravte tých, čo sú u Aristobula. Pozdravte Herodióna, môjho príbuzného. Pozdravte tých, čo sú u Narcisa a sú v Pánovi. Pozdravte Tryfainu a Tryfózu, ktoré pracujú v Pánovi. Pozdravte milovanú Persidu, ktorá veľa pracovala v Pánovi. Pozdravte Rúfa, vyvoleného v Pánovi, i jeho aj moju matku. Pozdravte Asynkrita, Flegonta, Hermésa, Patroba a Hermasa a bratov, čo sú s nimi. Pozdravte Filológa a Júliu, Nérea, jeho sestru i Olympa a všetkých svätých, čo sú s nimi. Pozdravte sa navzájom svätým bozkom. Pozdravujú vás všetky Kristove cirkvi.

121. začalo (Rim 16, 17 – 24)

Bratia, prosím vás, dávajte si pozor na tých, čo vyvolávajú rozbroje a pohoršenia v protiklade s učením, ktoré ste prijali, a vyhýbajte sa im. Lebo takíto neslúžia Kristovi, nášmu Pánovi, ale svojmu bruchu, a sladkými rečami a poklonkovaním zvádzajú srdcia nevinných. O vašej poslušnosti už vedia všetci. Preto mám z vás radosť, ale chcem, aby ste boli múdri v dobrom a neskúsení v zlom. A Boh pokoja čoskoro rozmliaždi satana pod vašimi nohami. Milosť nášho Pána Ježiša nech je s vami. Pozdravuje vás môj spolupracovník Timotej i Lucius, Jasón a Sósipatros, moji príbuzní. Pozdravujem vás ja, Tercius, čo píšem tento list v Pánovi. Pozdravuje vás Gaius, hostiteľ môj i celej cirkvi. Pozdravuje vás Erast, správca mestskej pokladnice, a brat Kvartus. Milosť nášho Pána Ježiša Krista so všetkými vami. Amen.

Mt 50. začalo (13, 3b – 9)

Pán povedal toto podobenstvo: „Rozsievač vyšiel rozsievať. Ako sial, niektoré zrná padli na kraj cesty; prileteli vtáky a pozobali ich. Iné padli na skalnatú pôdu, kde nemali veľa zeme, a hneď vzišli, lebo neboli hlboko v zemi; ale keď vyšlo slnko, zahoreli, a pretože nemali koreňa, uschli. Zasa iné padli do tŕnia, ale tŕnie vyrástlo a udusilo ich. Iné zrná padli do dobrej zeme a priniesli úrodu: jedno stonásobnú, iné šesťdesiatnásobnú a iné tridsaťnásobnú. Kto má uši na počúvanie, nech počúva!”

Mt 51. začalo (13, 10 – 23)

V tom čase pristúpili k Ježišovi jeho učeníci a spýtali sa ho: „Prečo zástupom hovoríš v podobenstvách?” On im odpovedal: „Preto, že vám je dané poznať tajomstvá nebeského kráľovstva, ale im nie je dané. Lebo kto má, tomu sa pridá a bude mať hojne. Ale kto nemá, tomu sa vezme aj to, čo má. Im hovorím v podobenstvách, lebo hľadia, a nevidia, počúvajú, a nepočujú, ani nechápu. Tak sa na nich spĺňa Izaiášovo proroctvo: ‚Budete počúvať, a nepochopíte, budete hľadieť, a neuvidíte. Lebo otupelo srdce tohto ľudu: ušami ťažko počujú a oči si zavreli, aby očami nevideli a ušami nepočuli, aby srdcom nechápali a neobrátili sa – aby som ich nemohol uzdraviť.’ Ale blažené sú vaše oči, že vidia, aj vaše uši, že počujú. Veru, hovorím vám: Mnohí proroci a spravodliví túžili vidieť, čo vy vidíte, ale nevideli, a počuť, čo vy počúvate, ale nepočuli. Vy teda počujte podobenstvo o rozsievačovi: Keď niekto počúva slovo o kráľovstve a nechápe ho, prichádza Zlý a uchytí, čo bolo zasiate do jeho srdca. To je ten, u koho bolo zasiate na kraji cesty. U koho bolo zasiate do skalnatej pôdy, to je ten, kto počúva slovo a hneď ho s radosťou prijíma, ale nemá v sebe koreňa, je chvíľkový. Keď nastane pre slovo súženie alebo prenasledovanie, hneď odpadne. U koho bolo zasiate do tŕnia, to je ten, kto počúva slovo, ale svetské starosti a klam bohatstva slovo udusia a ostane bez úžitku. A u koho bolo zasiate do dobrej zeme, to je ten, kto počúva slovo a chápe ho a ono prináša úrodu: jedno stonásobnú, druhé šesťdesiatnásobnú a iné tridsaťnásobnú.”