« »

Uloženie úctyhodného pásu našej presvätej Vládkyne a Bohorodičky.
Streda 16. týždňa po Päťdesiatnici.

[Posledný deň cirkevného roka.]

Evanjelium na utierni: = Bohorodičke.

Apoštol na liturgii: = Bohorodičke, prípadne aj = radové čítanie.

Evanjelium na liturgii: = Bohorodičke, prípadne aj = radové čítanie.

Parémie na večierni: ; ; = prvé dve k začiatku indiktu, tretia prepodobnému.

Lk 4. začalo (1, 39-49. 56)

V tých dňoch sa Mária vydala na cestu a ponáhľala sa do istého judejského mesta v hornatom kraji. Vošla do Zachariášovho domu a pozdravila Alžbetu. Len čo Alžbeta začula Máriin pozdrav, dieťa v jej lone sa zachvelo a Alžbetu naplnil Svätý Duch. Vtedy zvolala veľkým hlasom: „Požehnaná si medzi ženami a požehnaný je plod tvojho života. Čím som si zaslúžila, že matka môjho Pána prichádza ku mne? Lebo len čo zaznel tvoj pozdrav v mojich ušiach, radosťou sa zachvelo dieťa v mojom lone. A blažená je tá, ktorá uverila, že sa splní, čo jej povedal Pán.” Mária hovorila: „Velebí moja duša Pána a môj duch jasá v Bohu, mojom Spasiteľovi, lebo zhliadol na poníženosť svojej služobníčky. Hľa, od tejto chvíle blahoslaviť ma budú všetky pokolenia, lebo veľké veci mi urobil ten, ktorý je mocný, a sväté je jeho meno.” Mária zostala pri nej asi tri mesiace a potom sa vrátila domov.

320. začalo (Hebr 9, 1 – 7)

Bratia, prvá zmluva mala bohoslužobné predpisy a pozemskú Svätyňu. Bol zhotovený prvý stánok, v ktorom bol svietnik, stôl a obetné chleby a nazýva sa Svätyňa. Za druhou oponou bol stánok, ktorý sa volá Svätyňa svätých. Tam bola zlatá kadidelnica a archa zmluvy, obložená zo všetkých strán zlatom, a v nej zlatá nádoba s mannou a Áronova palica, ktorá sa kedysi zazelenala, a tabule zmluvy. Nad ňou boli cherubíni slávy, ktorí zatieňovali zľutovnicu. O tom teraz netreba podrobne hovoriť. Odkedy je toto tak zariadené, do prvého stánku stále vchádzajú kňazi, ktorí konajú bohoslužby, ale do druhého iba veľkňaz raz do roka, a to nie bez krvi, ktorú prináša za seba i za nevedomosti ľudu.

214. začalo (Gal 6, 2 – 10)

Bratia, neste si vzájomne bremená, a tak naplníte Kristov zákon. Lebo ak si niekto myslí, že je niečím, hoci nie je ničím, sám seba klame. Nech každý skúma svoje skutky, a tak sa bude chváliť len sám v sebe, a nie pred iným. Veď každý ponesie svoje vlastné bremeno. Ten, koho vyučujú slovo, nech sa delí o všetky dobrá s tým, kto ho vyučuje. Nemýľte sa: Boh sa vysmievať nedá. Čo človek zaseje, to bude aj žať. Lebo kto seje pre svoje telo, z tela bude žať porušenie. Ale kto seje pre ducha, z ducha bude žať večný život. Neúnavne konajme dobro, lebo ak neochabneme, budeme v pravom čase žať. Kým teda máme čas, robme dobre všetkým, ale najmä členom rodiny veriacich.

Lk 54. začalo (10, 38-42; 11, 27-28)

V tom čase Ježiš vošiel do ktorejsi dediny, kde ho prijala do domu istá žena, menom Marta. Tá mala sestru menom Máriu, ktorá si sadla Pánovi k nohám a počúvala jeho slovo. Ale Marta mala plno práce s obsluhou. Tu zastala a povedala: „Pane, nedbáš, že ma sestra nechá samu obsluhovať? Povedz jej, nech mi pomôže!” Pán jej odpovedal: „Marta, Marta, staráš sa a znepokojuješ pre mnohé veci, a potrebné je len jedno. Mária si vybrala dobrý podiel, ktorý sa jej neodníme.” Ako to hovoril, akási žena zo zástupu pozdvihla svoj hlas a povedala mu: „Blažený život, ktorý ťa nosil, a prsia, ktoré si požíval.” Ale on povedal: „Skôr sú blažení tí, čo počúvajú Božie slovo a zachovávajú ho.”

Mk 29. začalo (7, 14 – 24a)

V tom čase Ježiš zavolal k sebe zástup a povedal im: „Počúvajte ma všetci a pochopte! Človeka nemôže poškvrniť nič, čo vchádza doň zvonka, ale čo vychádza z človeka, to poškvrňuje človeka. Kto má uši na počúvanie, nech počúva!” Keď zanechal zástup a vošiel do domu, učeníci sa ho pýtali na zmysel podobenstva. On im povedal: „Tak ani vy nechápete? Nerozumiete, že človeka nemôže poškvrniť nič, čo vchádza doň zvonka, veď to nevchádza do jeho srdca, ale do brucha a vychádza do stoky?” Tým vyhlásil všetky jedlá za čisté. A pokračoval: „Čo z človeka vychádza, to poškvrňuje človeka. Lebo zvnútra, z ľudského srdca, vychádzajú zlé myšlienky, smilstvá, krádeže, vraždy, cudzoložstvá, chamtivosť, zlomyselnosť, klamstvo, necudnosť, závisť, rúhanie, pýcha, hlúposť. Všetky tieto zlá vychádzajú zvnútra a poškvrňujú človeka.” Potom vstal a odišiel odtiaľ do končín Týru a Sidonu.

Iz 61, 1 – 9

Duch Pána je nado mnou, pretože ma pomazal; poslal ma hlásal radosť ubitým, uzdraviť skrúšených srdcom, oznámiť zajatcom prepustenie a slepým, že budú vidieť. Ohlásiť rok Pánovej milosti a deň pomsty nášho Boha na potešenie všetkých zarmútených, aby som dal zarmúteným Siona, aby som im dal veniec miesto popola, olej plesania namiesto smútku, rúcho radosti miesto sklesnutého ducha. I budú sa volať Duby spravodlivosti, Štep Pána na ozdobu. Vybudujú odveké sutiny, zrúcaniny predkov postavia, obnovia spustošené mestá, trosky od pokolenia do pokolenia. I vstanú cudzinci, budú pásť vaše stáda, cudzí synovia vám budú roľníkmi a vinohradníkmi. Vy však sa budete volať kňazmi Pána služobníkmi nášho Boha vás budú nazývať, bohatstvo národov budete požívať a ich nádherou sa budete chváliť. Pre vašu dvojnásobnú hanbu a potupu budú plesať nad svojim údelom, preto budú dvojnásobne vládnuť vo svojej krajine, dostane sa im večnej radosti. Lebo ja, Pán, milujem právo, nenávidím zločinnú lúpež; dám im verne ich odmenu a uzavriem s nimi večnú zmluvu. Ich potomstvo bude známe medzi národmi a ich potomstvo medzi kmeňmi. Všetci, čo ich uvidia, spoznajú ich, že sú potomstvom, ktoré požehnal Boh, a budú sa radovať v Pánovi.

Lv 26, 3-12. 14-17. 19-20. 22. 33b. 28

Pán hovoril synom Izraela: „Ak budete kráčať podľa mojich ustanovení a zachováte moje príkazy a budete ich uskutočňovať, dám vám dážď v jeho čase, zem vydá svoju úrodu a stromy poľa odovzdajú svoj plod. Mlátenie sa u vás pretiahne až do vinobrania a vinobranie potrvá až do siatia: budete jesť svoj chlieb dosýta a budete bývať v bezpečí vo svojej krajine. Dám pokoj vo vašej krajine a keď budete odpočívať, nik vás neprestraší. Odstránim z vašej krajiny divé zvery a vojna neprejde cez vašu krajinu. Budete hnať svojich nepriateľov a padnú pred vami pozabíjaní. Piati z vás budú hnať stovku, vašich sto bude hnať desaťtisíc a vaši nepriatelia padnú pred vami pod mečom. Pohliadnem na vás, požehnám vás, rozmnožím vás, rozšírim vás a upevním svoju zmluvu s vami. Budete jesť zo starého a ešte staršieho a staré vynesiete von kvôli novému. Uzatvorím s vami svoju zmluvu a moja duša nebude voči vám cítiť odpor. Budem medzi vami prebývať, budem vaším Bohom a vy sa stanete mojím ľudom. Ak ma však nebudete poslúchať a nebudete uskutočňovať tieto moje príkazy, ak sa im nepodrobíte a vaša duša opovrhne mojimi súdmi, takže nebudete uskutočňovať všetky moje prikázania a porušíte moju zmluvu, ja vám urobím toto: Zošlem na vás beznádej, zbytočne budete siať svoje semeno a vašu prácu zožerú vaši nepriatelia. Obrátim svoju tvár proti vám, takže padnete pred svojimi nepriateľmi, budú vás hnať tí, čo vás nenávidia, a budete utekať aj vtedy, keď vás nik nebude prenasledovať. Zlomím pýchu vašej namyslenosti: spôsobím, že nebo nad vami bude ako železo a vaša zem ako z medi. Vaša sila bude zbytočná, vaša zem nevydá úrodu a stromy poľa nevydajú svoj plod. Pošlem medzi vás divé zvery zeme, ktoré vás požerú a roztrhajú vám dobytok. Umenším vás a prichádzajúci meč vás vyhubí, vaša krajina bude pustá a vaše mestá budú zničené. Keďže ste kráčali ku mne bokom, aj ja pôjdem bokom k vám vo svojom hneve,“ hovorí Pán, Boh, Svätý Izraela.

Múd 4, 7 – 15

Spravodlivý, ak zomrie predčasne, bude mať odpočinok. Veď úctyhodná staroba nespočíva v dlhom čase, ani sa nemeria počtom rokov, ale šedinami pre ľudí je múdrosť a vysokou starobou je život bez poškvrny. Keďže bol milý Bohu, stal sa jeho miláčikom a keďže žil medzi hriešnikmi, bol premiestnený, bol vzatý, aby zloba nezmenila jeho zmýšľanie, aby lesť neoklamala jeho dušu. Veď mámenie zloby zatemňuje dobré veci a prelud vášne mení bezchybnú myseľ. Hoci zomrel veľmi skoro, predsa naplnil dlhý čas; veď jeho duša bola príjemná Pánovi, preto sa ponáhľala preč sprostred skazenosti. Ľudia to videli, ale nechápali, ani nerozmýšľali nad tým, že v jeho nábožných je milosť a milosrdenstvo a v jeho vyvolených navštívenie.