Rímskokatolícky obrad

Piatok 20. jún 2025 meniny: Valéria

---- Súčasná prax: Piatok 2. týždňa po Päťdesiatnici. Posviatok Slávnostnej poklony telu a krvi Ježiša Krista. Svätý hieromučeník Metod, patarský biskup. [Obdobie petro-pavlovského pôstu.] ---- Pôvodná prax: Piatok 2. týždňa po Päťdesiatnici. Svätý hieromučeník Metod, patarský biskup. Tento deň môže byť plne aliturgický. [Obdobie petro-pavlovského pôstu.]

----

Pri aplikovaní súčasnej praxe:

Apoštol na liturgii:

90. začalo (Rim 5,17 - 6,2)

= radové čítanie.

Evanjelium na liturgii:

Mt 31. začalo (9, 14 - 17)

= radové čítanie.

----

Pri aplikovaní pôvodnej praxe:

Apoštol na obednici alebo na liturgii:

90. začalo (Rim 5,17 - 6,2)

= radové čítanie.

Evanjelium na obednici alebo na liturgii:

Mt 31. začalo (9, 14 - 17)

= radové čítanie.

----

Pri aplikovaní súčasnej praxe

Apoštol na liturgii

90. začalo (Rim 5,17 - 6,2)

Bratia, ak previnením jedného skrze jedného zavládla smrť, tým skôr skrze jedného, Ježiša Krista, budú v živote kraľovať tí, čo dostávajú hojnosť milosti a darovanej spravodlivosti. Teda ako previnenie jedného prinieslo odsúdenie všetkým ľuďom, tak spravodlivosť jedného priniesla všetkým ľuďom ospravedlnenie života. Lebo ako sa neposlušnosťou jedného človeka mnohí stali hriešnikmi, tak zasa poslušnosťou jedného sa mnohí stanú spravodlivými. A do toho ešte prišiel zákon, aby sa rozmnožilo previnenie. Ale kde sa rozmnožil hriech, tam sa ešte väčšmi rozhojnila milosť, aby tak, ako hriech vládol v smrti, aj milosť vládla spravodlivosťou pre večný život skrze Ježiša Krista, nášho Pána. Čo teda povieme? Budeme zotrvávať v hriechu, aby sa rozhojnila milosť? Vonkoncom nie! Veď sme zomreli hriechu! Ako by sme v ňom znova mohli žiť?

Evanjelium na liturgii

Mt 31. začalo (9, 14 - 17)

V tom čase prišli k Ježišovi Jánovi učeníci a hovorili: „Prečo sa my a farizeji často postíme, a tvoji učeníci sa nepostia?” Ježiš im povedal: „Vari môžu svadobní hostia smútiť, kým je ženích s nimi? No prídu dni, keď im ženícha vezmú; potom sa budú postiť. Nik predsa neprišíva na starý odev záplatu z novej látky, lebo záplata sa z odevu vytrhne a diera bude ešte väčšia. Ani nové víno nevlievajú do starých mechov, lebo mechy sa roztrhnú a aj víno vytečie, aj mechy sa zničia. Ale nové víno vlievajú do nových mechov, a tak sa obidvoje zachová.”

Pri aplikovaní pôvodnej praxe

Apoštol na obednici alebo na liturgii

90. začalo (Rim 5,17 - 6,2)

Bratia, ak previnením jedného skrze jedného zavládla smrť, tým skôr skrze jedného, Ježiša Krista, budú v živote kraľovať tí, čo dostávajú hojnosť milosti a darovanej spravodlivosti. Teda ako previnenie jedného prinieslo odsúdenie všetkým ľuďom, tak spravodlivosť jedného priniesla všetkým ľuďom ospravedlnenie života. Lebo ako sa neposlušnosťou jedného človeka mnohí stali hriešnikmi, tak zasa poslušnosťou jedného sa mnohí stanú spravodlivými. A do toho ešte prišiel zákon, aby sa rozmnožilo previnenie. Ale kde sa rozmnožil hriech, tam sa ešte väčšmi rozhojnila milosť, aby tak, ako hriech vládol v smrti, aj milosť vládla spravodlivosťou pre večný život skrze Ježiša Krista, nášho Pána. Čo teda povieme? Budeme zotrvávať v hriechu, aby sa rozhojnila milosť? Vonkoncom nie! Veď sme zomreli hriechu! Ako by sme v ňom znova mohli žiť?

Evanjelium na obednici alebo na liturgii

Mt 31. začalo (9, 14 - 17)

V tom čase prišli k Ježišovi Jánovi učeníci a hovorili: „Prečo sa my a farizeji často postíme, a tvoji učeníci sa nepostia?” Ježiš im povedal: „Vari môžu svadobní hostia smútiť, kým je ženích s nimi? No prídu dni, keď im ženícha vezmú; potom sa budú postiť. Nik predsa neprišíva na starý odev záplatu z novej látky, lebo záplata sa z odevu vytrhne a diera bude ešte väčšia. Ani nové víno nevlievajú do starých mechov, lebo mechy sa roztrhnú a aj víno vytečie, aj mechy sa zničia. Ale nové víno vlievajú do nových mechov, a tak sa obidvoje zachová.”